google.com, pub-3424254087807606, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Home / Psychologie / Niemand is perfect en dat is tóch lastig te onthouden

Niemand is perfect en dat is tóch lastig te onthouden

“Dat is toch onhandig van hem, dat hij die presentatie niet eerst heeft geoefend voordat hij voor een grote groep ging delen”, zeg ik tegen een collega en daarna ga ik snel weer door met mijn eigen werk.  Een week later komt degene over wie ik een oordeel gaf mijn kantoor binnen en ik krijg me toch een commentaar.

Oordelen is makkelijk en heel snel gedaan, maar de schade die het kan aanrichten is niet zo makkelijk weg te vegen. Een recent voorbeeld waarvan ik ben geschrokken, is het oordelen over Hans van Breukelen. Nu hij zelf ontslag heeft genomen deinzen alle media er niet van terug om hem nog meer aan te vallen op het spoor van vernieling die hij SCHIJNBAAR bij de KNVB achterlaat.  Een situatie waarvan we de achtergrond niet weten beoordelen we zwart-wit. Maar wat nog veel belangrijk is: oordelen brengt totaal niets. Onthoud dat Hans ook maar een mens is…

Feedback geven blijft lastig en eerlijk gezegd herinner ik me nog goed dat een baas mij eens feedback gaf waarvan de tranen in mijn ogen sprongen. Keihard kwam het binnen. Echter, het was nog harder binnengekomen als ik het via via had gehoord. Overigens was zijn feedback terecht, maar was ik als jonge hond overtuigd dat ik alles had goed gedaan. Duh, hoe naïef….

Terugkomend op die collega die boos mijn kantoor binnenkwam. Zijn boosheid kwam vooral omdat hij ‘via via’ had gehoord dat ik zijn presentatie dramatisch vond gaan. Tja… als je oordeelt tegen iemand anders, dan is het verhaal vaak groter geworden tegen de tijd dat het bij de desbetreffende persoon terechtkomt. Positieve feedback geven is essentieel. Niet via derden, maar face-to-face.

De wijze waarop je feedback geeft is belangrijk, net zoals het van belang is dat jezelf openstaat voor het ontvangen van feedback. Er zijn hier talloze theorieën over en zelf heb ik hierover menig training mogen volgen. Het belangrijkste wat ik heb geleerd is om jezelf af te vragen of jouw feedback een ander kan helpen in zijn ontwikkeling als mens én dat je altijd vanuit jouw eigen gevoel moet communiceren. Als je het AEW-principe toepast (Aandacht-Erkenning-Waardering) merk je dat feedback meestal juist als prettig wordt ervaren.

Vraag jezelf eens af wanneer jij voor het laatste feedback hebt gekregen. En als dat lang geleden is, wat dat over jouw houding zegt. Tenslotte is ‘nobody perfect’.

Moniek van Rheenen-Schreurs