Menu Sluiten

Hoe gezond is ons telefoongebruik nou echt?

telefoon

Onze telefoon kost ons meer dan we denken. En dan heb ik het niet over geld. Een post van Esther Perel, een Belgische psychotherapeut, schudde me weer even wakker. Want tijdens het schrijven van dit artikel merk ik het ook alweer, ongemerkt en onbewust check ik na een paar regels of ik nog een berichtje binnen heb. Als uit een soort magnetische aantrekkingskracht word ik naar die home button toe gezogen.

“We are so reliant on our phones. For many people, the last thing they touch before going to bed is their phone — and the first thing they touch when they wake up in the morning.

They may be home, but they’re not present. They may sharing a meal with one friend, but they’re texting another. We’re rarely just with the person that we’re with. This creates a new kind of loneliness.

What would happen if we looked up?

How could we connect?”

Ook de recentelijke Instagram, Facebook en Whatsapp storing kwam zelfs in het nieuws. Alsof men bijna niet meer wist wat te gaan doen, toen deze media even op hun gat lagen. 

Eigenlijk luisteren we nog maar half

Je kent ook vast wel dat moment dat je op je telefoon zit en tegelijkertijd degene met wie je bent tegen je aan het praten is. De helft hiervan dringt vaak maar door en de ander is gegarandeerd van vage antwoorden en een niet zo’n inspirerende gesprekspartner. Het beeld van uiteten gaan en je telefoon op tafel hebben liggen is voor de meesten herkenbaar. Ook dit lijkt echter niet bepaald bij te dragen aan een leuker gesprek, fijner contact en in het moment zijn. Het is eigenlijk precies hetzelfde als midden in iemands verhaal met iemand anders gaan praten. En waarom vinden we dat wel ongepast en appen terwijl je vriend of vriendin tegenover je aan het praten is niet? 

Aandachtsspanne van een goudvis

Het lijkt wel alsof het steeds moeilijker wordt om even niks te doen te hebben, of om ons te focussen op 1 ding tegelijkertijd. Onze hersenen zijn zo gewend aan veel prikkels tegelijkertijd binnenkrijgen, dat hierdoor onze aandachtsspanne ook steeds minder groot lijkt te worden. Kort gezegd, de verveling slaat snel toe en we grijpen naar onze telefoon om het liefste in hele korte tijd heel veel filmpjes, foto’s en berichtjes te lezen. 

Het beïnvloedt zelfs je slaap en stemming

Dit alles heeft ook veel invloed op hoe je je voelt. Het zorgt er namelijk voor dat we veel langer dan goed voor ons is kijken naar een scherm met veelal blauw licht. En laat van blauw licht nou net bekend zijn dat dit juist ons “wakker blijf hormoon” aanmaakt. Daarnaast zorgt het maar blijven scrollen op al je Social media voor verzanden in je feed, waardoor je vaak later gaat slapen dan de planning was. Weer opstaan met je telefoon zorgt ervoor dat je alle appjes, mails en tags direct te zien krijgt; ook niet echt een relaxte manier van wakker worden. Het kost je dus uiteindelijk energie, een rustigere nachtrust en is niet bevorderend voor je stemming. 

Do we need to say more? Afbouwen in je telefoongebruik is de sleutel tot écht contact met alle lieve mensen om je heen, tot beter slapen en meer innerlijke rust. Hoe dan hoor ik je denken? 

Tips voor beter telefoongebruik

  1. Be there

Zorg dat je aanwezig bent, maar dan bedoel ik ook écht aanwezig. Leg je telefoon weg, desnoods  in een andere kamer. Leg je telefoon tijdens een etentje niet op tafel neer, maar uit het zicht. Kortom; ben in het moment, in plaats van in de levens van andere mensen. 

2. Stel schermtijd in

Op de meeste smartphones zit een optie waarmee je een limiet kan instellen voor het aantal minuten dat je per dag op je telefoon zit. Heel handig om wat meer bewustwording te creëren  bij jezelf.

3. Oefen met jezelf vermaken

Als je heel bewust je telefoon weglegt, accepteer dan dat moment (wat sowieso gaat komen) waarop je even verdwaasd om je heenkijkt en niet weet wat je met jezelf aan moet. Oefen dit eens bewust een half uur per dag en doe iets écht voor jezelf, zoals dat tijdschrift wat je eigenlijk zo leuk vindt er eens bij te pakken of met aandacht een kopje koffie drinken. 

Dit alles is de sleutel tot succeservaringen waarin je erachter komt dat je leven zich niet afspeelt op de feeds van anderen. Het zal zorgen voor het echte aan kunnen gaan van contact met je omgeving. Hoe leuk is het als je elkaar weer echte ziet, je daadwerkelijk geïnteresseerd kunt zijn in de verhalen van anderen zonder afleiding (en zij ook in die van jou hopelijk) en je zelf kunt kiezen wanneer je je telefoon er even bij pakt in plaats van vanuit automatisme. 

Deel dit artikel