Home / Psychologie / Kanker op de werkvloer… kan ik me hierop voorbereiden?

Kanker op de werkvloer… kan ik me hierop voorbereiden?

Nadat ik zelf kanker kreeg, merkte ik dat dit een lastig gespreksonderwerp is op de werkvloer. Om wat met deze ervaringen te doen, vertel ik nu mijn verhaal in workshops over werk & kanker. Deze workshops zijn bedoeld voor leidinggevenden, hr-adviseurs en zorgprofessionals zoals bedrijfsartsen en work- en lifecoaches.

In een halve dag word je bijgepraat over de ontwikkelingen rondom werk & kanker en krijg je tips over je rol in de verschillende fases van de ziekte. Zo ben je voorbereid als je op de werkvloer met kanker wordt geconfronteerd.

Je kwetsbaar opstellen heeft ook zo z’n voordelen

Wat mij raakt in de workshops is de openheid van de deelnemers en het feit dat ze zich kwetsbaar opstellen. Dat ze soms ook niet weten hoe om te gaan met de situatie. Met het vertellen van mijn
eigen ervaringen over kanker gerelateerd aan mijn werk zet ik de deur open om vragen te stellen maar ook om eigen situaties te bespreken. En soms ook even bij mij te toetsen hoe ik tegen die bepaalde situatie aan kijk. Met eerlijk durven zeggen dat je de situatie lastig vindt en hierbij ondersteuning nodig hebt, zet je een grote stap voorwaarts.

Oh help, ik weet niet wat ik moet zeggen….

Dat denken we vaak wel, maar het hardop zeggen doen we dan weer niet zo makkelijk. We vinden
dat we ‘iets’ moeten zeggen of oplossen. Waarom eigenlijk? Je hoeft niet altijd direct een antwoord
te hebben of de situatie op te lossen. Je mag ook gerust aangeven dat de situatie je raakt en dat je er
de volgende dag op terug komt. Dat is niet erg.

Zakelijk of menselijk… of toch zakelijk?

Hoe stel je je nou op in dergelijke situaties? Je begrijpt je medewerker volkomen maar hebt ook een
afdeling te runnen. Die twee kunnen best samengaan. We zijn geneigd om bij ziekte het werk als eerste de deur uit te doen. Dat dat voor sommige zieke medewerkers helaas niet anders kan, kun je je voorstellen. Maar dat geldt niet voor iedereen. Kijk samen naar dat wat er gerelateerd aan werk wél kan. Zorg voor een goede mix tussen het zakelijke en het menselijke aspect. Vraag je medewerker wat hij of zij nodig heeft en hoe jij daarbij kunt ondersteunen.

Een goede communicatie op het werk heeft alleen maar voordelen

Goede afspraken maken met je medewerker, geen aannames doen en opvragen wat je medewerker
nodig heeft. Een goede onderlinge afstemming bevordert het proces van je medewerker. En zo weten jullie allebei waar jullie aan toe zijn.

Wat maakt kanker nu zo anders?

Wat kanker anders maakt dan andere ziektes, is dat je over het algemeen ziek wordt van de behandelingen. Je start fit aan je behandelingen en als deze klaar zijn, ben je volledig onderuit gehaald. Daarnaast kent kanker vele vormen en behandelmogelijkheden. Best complex dus en goed om je te realiseren dat een uniform stappenplan voor re-integratie eigenlijk onmogelijk is.

Laten we vooral normaal doen over kanker

Zullen we afspreken dat ook kanker een gewoon gespreksonderwerp is op de werkvloer? Dat het niet uitmaakt of je griep hebt, een burn-out, een andere ziekte of kanker? Blijf met elkaar in gesprek! Het is niet erg als je een keer niet weet wat je moet zeggen. Zeg dát dan. Maar negeer het onderwerp, en dus de ander, niet!

Wil jij ook voorbereid zijn óp of wil je meer informatie óver werk & kanker? Laat dan een berichtje
achter via mijn website. Of volg mij op Linkedin of Instagram.