Categorieën
Psychologie

Het is net een weegschaal, het kan alle kanten op…

Balans. We weten allemaal hoe belangrijk het is om een goede balans te hebben tussen werk, gezin, sporten, huishouden, studie, sociale contacten, nevenactiviteiten, ontspanning en zo nu en dan eens lanterfanten. Een goede balans lijkt zo makkelijk maar het is hard werken. En hoe is dat dan als je kanker hebt gehad en door de behandelingen een energiebeperking ervaart? Hoe zorg je er dan voor dat je in balans blijft?

De juiste balans vinden na kanker: het is hard werken

Energiebeperking na kanker kenmerkt zich vooral door onvoorspelbaarheid, in ieder geval zo is dat voor mij. Van het ene op het andere moment verlies ik energie. Een nachtje wat extra uren slaap helpt niet. Uitleggen hoe die energiebeperking dan wel voelt, is lastig. Ik doe dat vaak aan de hand van voorbeelden. Dan vertel ik in welke situaties ik energie verlies en hoe dat lichamelijk voelt. Wat ik dan wel kan en wat niet. Om hier toch enigszins grip op te houden is een goede balans van belang. Dat is hard werken en het blijft continue afstemmen, onderzoeken en aanpassen.

Is dat onderzoeken van je balans nou de moeite waard?

Jazeker! Jouw balans kan ver te zoeken zijn door bijvoorbeeld een verkeerde dagindeling. Of je komt op je werk niet tot bepaalde klussen omdat je je niet kan concentreren in die drukke kantoortuin. En al die afspraken achter elkaar geven je niet de mogelijkheid om rustig te lunchen. Kijk eens naar onderstaande tips:

  • Op welk moment van de dag ben jij het meest productief? Het schrijven van een blog als deze bijvoorbeeld lukt mij niet in de middag. En als ik er mijn werkdag mee start, kost het schrijven mij de minste energie.
  • Plan onderbrekingen in je agenda in. Neem na een overleg even wat rust (zonder telefoon of laptop, ga even buiten wandelen). De kunst is om je er dan ook aan te houden! En zeker nu we veel thuiswerken en je werkdag aan elkaar hangt van videobelafspraken, is het nemen van rustmomenten echt beter voor je. Drink die kop koffie dan niet achter je laptop, maar loop even het balkon op of de tuin in.
  • Stel jezelf vaker de vraag: ‘Wat heb ik nodig? Wil ik dit? Kan ik dit?’ In plaats van ‘Moet ik dit?’
  • Op welk moment van de dag is sporten voor jou het beste? Voorheen sportte ik bijvoorbeeld meerdere keren per week ’s avonds. Nu merk ik dat de dag starten met bijvoorbeeld zwemmen me energie geeft.
  • Vraag je omgeving samen met jou je balans in de gaten te houden. Op het moment dat jij het sporten de deur uit doet omdat je geen tijd hebt, gaat er ergens anders meer tijd en energie toe. Dat is al een signaal dat je uit balans gaat raken

En vergeet niet om je energiebeperking en die goede balans te bespreken op je werk. Waarin kan jouw werkgever je ondersteunen? Wat heb je daarin nodig?  Tips hoe je dit gesprek voert, lees je in mijn blog Hoe ga je op de werkvloer om met late effecten na kanker?

En net als je denkt, ik heb ‘m die balans, blijft het weer bijstellen. Dat geeft niet, als je je daar maar bewust van bent. En het hoeft ook zeker niet te betekenen dat alles wat je deed voordat je kanker kreeg, het raam wordt uitgegooid. Het tempo en de frequentie waarin je de dingen doet, wordt anders. Iets meer verdelen over je dag of week en soms een afspraak verzetten. Kijk vooral naar wat er wel mogelijk is en kan!

Heb je nog vragen of wil je meer informatie over het voeren van het gesprek over kanker op de werkvloer? Of specifiek over je energieniveau gerelateerd aan het werk? Laat dan een bericht achter op mijn website, op Linkedin of Instagram.

Meer lezen

Wil je meer artikels lezen zoals de juiste balans vinden na kanker? Lees dan volgende artikels op GZNDenzo:

Deel dit artikel