Menu Sluiten

Dít is waarom je echt vaker havermout zou moeten eten

havermout

Havermout is hot, maar sommigen vinden het maar een kommetje smaakloze drap. Toch is het een goed idee om vaker havermout te eten. Behalve dat het goedkoop is (je kunt gewoon die pak van 40 cent gebruiken), heeft havermout een hoop voordelen.

Havermout verlaagt het cholesterolgehalte

Havermout bevat vezels die in de darmen veel vocht opnemen en cholesterol, galzouten en vetzuren binden. Door dit binden van cholesterol daalt het cholesterolgehalte van het bloed en dan vooral de ongunstige variant.

Havermout houdt de honger in toom

Door die oplosbare vezels, zwelt havermout op en houdt je een lang ‘vol’ gevoel. Ideaal om de ochtend zonder knorrende maag door te komen.

Van nature glutenvrij

Let er wel op dat haver verwerkt wordt in fabrieken waar andere granen met gluten worden verwerkt. Pas als op de verpakking staat dat het écht glutenvrij is, is het ook geschikt als je coeliaki hebt.

Havermout is lief voor de lijn

Een ontbijtkom wordt gemaakt van 6 eetlepels (30 gram) havermout met 250 ml water en levert slechts 115 kcal. Met melk levert de pap je 230 kcal. Ter vergelijking: een ontbijt van 2 boterhammen met boter en achterham en een glas sinaasappelsap is 360 kcal.

Antioxidanten

Antioxidanten beschermen je lichaam tegen schade van buitenaf, of tegen schadelijke producten die bij de stofwisseling ontstaan.

Havermout biedt variatie

Havermoutpap saai? Tja, de smaak is wel erg neutraal, maar daardoor kun je volop variëren. Plakjes banaan, blauwe bessen, bramen (uit de diepvries) of stukjes appel samen met gehakte noten. De ware havermoutbourgondiër smelt er wat pure chocolade of honing door. En vergeet vooral kaneel niet!

Een snel ontbijtje

Je kunt al een dampende kom pap op tafel hebben staan in 5 minuten. Ideaal als ontbijt dus. Breng in een pannetje melk of water aan de kook. Voeg de havermout toe, roer goed en laat een paar minuten doorkoken. Aangezien 5 minuten in de ochtend als een uur voelt, kun je ook opwarmen in de magnetron, gaat nog sneller.

Bron: Gezondheidsnet

Recente artikels van Linde Tersteeg (Meer lezen)
Deel dit artikel