Menu Sluiten

Meer groenten eten doe je zo!

Meer groenten eten doe je zo

Ik zelf heb er ook weleens moeite om aan mijn dagelijkse portie van 2 ons groenten te komen.

Groenten zijn goed voor je lijn, stoelgang en je krijgt een vezels, mineralen, vitamines en antioxidanten binnen. Nou kan het natuurlijk geen kwaad om een dag lekker te cheaten, sterker nog: een ‘ik eet alles waar ik zin in heb’-dag is ook nodig. Juist op die manier houd je een gezond eetpatroon vol. Mocht je nou toch elke dag groenten willen eten, dan kun je ook de dag ermee beginnen. Een goed begin is immers het halve werk. Groenten in je ontbijt?! Jawel, lekker makkelijk en gezond.

Upgrade je smoothie
Makkelijkste manier is een smoothie. Ik hanteer meestal de 75/25 regel: 75% groenten en 25% fruit. Banaan, kaki fruit en mango neutraliseren, dus als je die erbij voegt blijft het toch zoet (en lekkerder) en proef je de groente niet. Kun je ook de kids mee foppen. Spinazie, bleekselderij, boerenkool, komkommer en rode biet zijn een paar persoonlijke favorieten.

Ontbijtcake met courgette
Klinkt gek, maar valt reuze mee. Als je groenten fijn raspt en bijvoorbeeld door bananenbrood of pancakes verwerkt proef je er niks van maar krijg je wel alvast een goede dosis binnen.

Groenten op brood
Brood met kaas, tomaat of komkommer is de meest eenvoudige manier om groente op je brood te doen. Maar groentespreads is makkelijker. Kijk wel even goed naar de ingrediënten of er ook echt veel groenten in zit (ezelsbruggetje: wat het meest in een product zit staat vooraan). Zelf maken is ook een eitje. Pureer bijvoorbeeld wat erwten met citroensap, muntblaadjes, een halve avocado, Griekse yoghurt (of tahin voor de vegans onder ons) en peper en zout.

Die-hard ontbijtje
Deze is even wennen, maar in Aziatische landen ontbijten ze met rijst, groenten en eventueel vis. Wil je het rustiger aan doen, dan kun je een omelet maken met veel groenten of vul een soufflépotje met geblancheerde spinazie en fijngesneden paddenstoelen en breek hier een eitje boven. Maak dit ei-potje gaar in 15 minuten in een oven van 200 graden.

groenten
Recente artikels van Linde Tersteeg (Meer lezen)
Deel dit artikel