Gisteren vroeg een vriendin van mij waarom de wachttijd in de apotheek erg lang kan zijn. Deze vraag wordt helaas regelmatig gesteld. Ik snap ook wel waar de ergernis vandaan komt, neem nou de Nespressowinkel.
Hier gaat het vaak toch sneller terwijl de handelingen erg op elkaar lijken. De verkoopster vraagt jouw naam en adres, jij bestelt een aantal dozen van iets waar je de naam niet van kunt onthouden, zij pakt de dozen uit de kast, ze scant ze en overhandigt ze aan je. Het enige verschil is dat de bestelling in de apotheek door de dokter op een recept is geschreven, maar dat kun je ook zien als het boodschappenlijstje van jouw lief. Kortom, wáarom duurt het dan vaak langer in de apotheek? Om tot dit antwoord te komen, zijn de volgende vragen essentieel:
- Heeft de Nespressoverkoopster ook gekeken of de Fortissio Lungo wel lekker samengaat met jouw andere koffiesmaken, of andere eet- en drinkgewoontes?
- Heeft ze gecontroleerd of jouw nieren wel in staat zijn om de Livanto goed te verwerken?
- Is ze nagegaan of je niet allergisch bent voor de Dharkan die je nu voor de eerste keer kiest?
- Heeft ze ook gecheckt of je überhaupt niet meer koffie drinkt dan goed voor je is?
- En, heeft ze je gewaarschuwd dat je nu de Volluto decaffeinato meeneemt en dat dat betekent dat je toch echt op eigen kracht wakker moet worden voordat je in de auto stapt?
Wat ze in ieder geval zeker niet heeft gedaan, is jouw lief bellen om te verifiëren of het écht tien dozen Dulsão moeten zijn, in plaats van één doos. Iets wat de apotheek regelmatig doet als er twijfels zijn bij het recept van de dokter. En ja, surprise, surprise, de dokter is ook een mens en maakt dus ook wel eens een foutje.
De hierboven genoemde activiteiten die de Nespressoverkoopster (terecht) niet heeft gedaan, zijn allemaal onderdeel van de medicatiebewaking. De apotheek is er namelijk voor verantwoordelijk dat het juiste geneesmiddel, in de juiste hoeveelheid, in de juiste dosering en sterkte, met de juiste informatie afgeleverd wordt. Per patiënt kan dit ook nog eens variëren omdat persoonsgebonden kenmerken zoals leeftijd, overige medicatie en de nierfunctie bij de beoordeling meegenomen moeten worden.
Die medicatiebewaking is de kern van ons vak. Hoe meer geneesmiddelen iemand gebruikt, hoe complexer dit wordt. Soms verbaast het mij daarom dat geneesmiddelen die niet zo onschuldig zijn, gewoon bij de drogist of in de supermarkt liggen. Op dit gebruik hebben wij geen zicht en daar kunnen wij geen controles op uitvoeren.
Een goed voorbeeld zijn pijnstillers zoals diclofenac, ibuprofen en naproxen. Voor incidenteel gebruik bij gezonde mensen zijn dit vrij onschuldige geneesmiddelen. Echter, deze geneesmiddelen kunnen een wisselwerking hebben met hartmedicatie en antistollingsmiddelen. Daarnaast verhogen zij in combinatie met andere risicofactoren, zoals bijvoorbeeld het gebruik van sommige antidepressiva, het risico op maagbloedingen. Ook miconazol, toegepast bij schimmelinfecties, kan de werking van antistollingsmiddelen negatief beïnvloeden. Ga er dus niet van uit dat alle vrij verkrijgbare geneesmiddelen geen kwaad kunnen doen! De apotheek voegt deze vrij verkrijgbare geneesmiddelen in jouw medicatiedossier toe, zodat er op gecontroleerd kan worden.
Terug naar die wachttijd. Heb je je weleens afgevraagd wat de apothekersassistente allemaal aan het intoetsen en klikken is, ik kan je verzekeren dat ze geen potje patience aan het spelen is. Tot slot nog een tip: in de apotheek zijn er vaak piekmomenten waarop de meeste patiënten massaal naar de apotheek gaan, bijvoorbeeld na de koffie. Onze gemiddelde wachttijd is twee minuten, maar ik denk dat patiënten dat niet altijd herkennen. Vraag bij de apotheek na wanneer het rustig is, meestal kunnen ze daar wel een indicatie van geven.
- Dít kun je tegen hooikoorts doen - 30 mei 2019
- Medicijnen die jij echt mee moet nemen op vakantie - 27 juli 2018
- Dit is waarom we straks allemaal persoonlijke medicijnen krijgen - 29 december 2017