Home / Carrière / Zó zorg je voor balans in je drukke leventje (6 tips!)

Zó zorg je voor balans in je drukke leventje (6 tips!)

Onze weken en weekenden zijn vaak drukbezet. Als we met zoveel dingen tegelijk bezig zijn, is het nóg belangrijker dan het al is om ook bewuste ruimte voor onszelf en ontspanning te hebben. Dit kan er nogal eens bij inschieten als we door de dag heen van alles door elkaar aan het doen. Op die manier gebruiken we de tijd die we voor onszelf hadden ingepland eigenlijk stiekem om onze to-do lijstjes weg te werken. Hieronder beschrijf ik 6 tips om je helpen bij het zorgen voor meer balans in je drukke leven.

Zo zorg je wél voor balans

Tijd voor jezelf: Je hebt net jouw favoriete serie op Netflix aangezet. Tegelijkertijd ben je de was aan het opvouwen. Ondertussen app je nog even die ene vriendin terug en maak je een boodschappenlijst voor de lunch met vrienden. De vraag is of je hierdoor de juiste balans creëert of dat je voornamelijk taken aan het afvinken bent waardoor stresslevel nog steeds hoog is. Ik geef je 6 tips om tot een goede balans te komen in jouw drukke leven.

1. Plan

Deel je week van te voren in met in- én ontspanning. Uiteraard kunnen er altijd onverwachte zaken tussendoor komen. Je kunt echter zelf invloed uitoefenen met deze onverwachte zaken. Zorg ervoor dat jouw to-do lijst tijd voor jezelf bevat. Dit kan zijn een avondje helemaal niks of een sportavond. Wellicht ga je liever eten met vriendinnen. Ook kan je eens eerder opstaan om ’s ochtends heerlijk de tijd voor jezelf te hebben.

2. Focus

Werk in blokken en zorg heel bewust voor een blok voor jezelf. Geen andere taken afwerken, maar focussen op datgeen wat je ook van plan was te gaan doen. Honderd dingen tegelijk doen zorgt niet voor rust, maar precies voor het tegenovergestelde. 

3. Luister

Luister naar jezelf en je lichaam. Dit klinkt misschien als een dooddoener, maar dit wordt verrassend vaak vergeten. Ik merk dit vaak in mijn gesprekken met cliënten. Hoe vaak gaan we door als we merken dat ons lijf eigenlijk moe is? Terwijl al deze lichamelijke signalen (zoals bijvoorbeeld moeheid of hoofdpijn) juist bedoeld zijn om op te anticiperen. Je lichaam is je belangrijkste kompas! 

4. Zeg ‘nee’

Leer ‘nee’ zeggen. Te veel gepland hebben, is één van de belangrijkste oorzaken in het hebben van onbalans. Te veel plannen, kan ontstaan vanuit enthousiasme. Je zegt ‘ja’ voordat je er erg in hebt. Het kan ook voortkomen omdat je het eigenlijk heel moeilijk vindt om ‘nee’ te zeggen. ‘Nee’ leren zeggen, is echter het sleutelwoord naar meer balans. Mocht je dit heel moeilijk vinden, zeg dan dat je ergens eerst even over na wilt denken voordat je tot een antwoord komt.

5. Geniet

Leef voor je hele week en niet alleen voor je weekend. Probeer dus ook je doordeweekse dagen, mét werken en alles wat moet, leuk en fijn voor jezelf te maken. Toeleven naar het weekend zorgt voor een disbalans in jezelf en dat hou je niet eeuwig vol. Plan dus ook fijne dingen voor jezelf. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen na een drukke werkdag. Zorg ervoor dat ook een werkdag momenten voor jou bevat die plezier of ontspanning opleveren. Dit kan door een taak op te pakken waar je voldoening uithaalt. 

6. Verbind

Blijf verbinding maken met mensen. We gaan snel op in wat we allemaal nog moeten. Hierdoor zijn we vaak met heel veel zaken tegelijk bezig. Het kan zomaar gebeuren dat we wel afspreken met die ene goede vriendin, maar weinig oog hebben voor de ander doordat ons hoofd te vol zit. Hierdoor maken we geen verbinding met elkaar en blijft iedereen op zijn eigen eenzame, drukke eilandje zitten.