Menu Sluiten

Winkel failliet: wat zijn je rechten?

We horen het vaak genoeg in het nieuws: bedrijven en winkels die failliet gaan. Als sprake is van een faillissement, wordt er een curator aangesteld die verantwoordelijk is voor de afwikkeling van de financiële kwesties van het bedrijf. De curator bekijkt wat het vermogen is van het bedrijf en welke schulden het bedrijf heeft. Daarbij zijn – kort gezegd – twee situaties mogelijk:

  • Er is niet voldoende vermogen
  • het faillissement wordt opgeheven wegens “gebrek aan baten”

Er is wel vermogen: er vindt een verdeling van dat vermogen plaats onder de schuldeisers

Als er een verdeling plaatsvindt, dan gaan de bevoorrechte schuldeisers (zoals de bank en de Belastingdienst) voor en blijft er voor gewone schuldeisers (zoals consumenten) weinig tot niets over. Wat kun je als consument nog doen? Hieronder heb ik antwoorden op de vijf meest gestelde vragen voor jullie op een rijtje gezet.

Ik heb een aanbetaling gedaan, wat nu?

Laat de curator per aangetekende brief weten dat je een schuldeiser bent. Stuur een kopie van het aankoopbewijs en van de aanbetaling mee. Geef in deze brief ook aan dat als levering niet meer mogelijk is, je van de koop afziet (“de koopovereenkomst ontbindt”) en je de (aan)betaling terug wil. Helaas moet je hier niet te veel van verwachten. Zoals gezegd, gaan de bevoorrechte schuldeisers voor en vaak is er na betaling van deze schuldeisers niet genoeg over om jouw aanbetaling terug te betalen.

Ik heb een nieuw product besteld, maar nog niet betaald. Zit ik er nu aan vast?

Dat ligt er aan. Neem ook in dit geval per aangetekende brief contact op met de curator. Geef in deze brief een termijn van (bijvoorbeeld) 14 dagen om jouw product te leveren. Geeft de curator aan dat jouw product geleverd zal worden, dan ben je verplicht het af te nemen en te betalen. Alleen als de curator aangeeft dat niet zal worden geleverd, dan mag je de koopovereenkomst ontbinden en hoef je niet te betalen. Check dit dus eerst, voordat je het product ergens anders gaat kopen.

Mijn product heb ik voor een reparatie naar de winkel gebracht. Wat nu?

Stuur zo snel mogelijk een aangetekende brief naar de curator waarin je aangeeft welk product van jou is en dat je dit zo snel mogelijk terug wilt. Stuur een kopie van je aankoopbewijs mee. Let op: als jouw product al is gerepareerd, zul je de reparatiekosten aan de curator moeten betalen.

Heb ik nog garantie?

Nee. De failliete winkel kan helaas niets meer voor je doen als je product kapotgaat. Als je fabrieksgarantie hebt, kun je wel bij de fabrikant terecht voor herstel of vervanging. Tip: ook als je geen fabrieksgarantie hebt, kun je proberen bij de fabrikant aan te kloppen. De fabrikant heeft geen verplichting om te herstellen of te vervangen, maar er zijn fabrikanten die dit uit coulance wel doen, als sprake is van faillissement van de winkel waar het product is aangekocht.

Ik heb nog een cadeaubon van de failliete winkel. Kan ik die nog inwisselen?

Nee. Je hebt met een cadeaubon wel een vordering op de winkel. Dit betekent dat je (per aangetekende brief) bij de curator aanspraak kunt maken op een bedrag ter hoogte van de waarde van de cadeaubon. Ook hierbij geldt echter dat de kans dat je daadwerkelijk iets ontvangt, heel klein is.

Tot slot

In het Centraal Insolventieregister kun je opzoeken welke curator het faillissement afhandelt zodat je weet tot wie je je moet wenden.

Recente artikels van Archana Mahabiersing (Meer lezen)
Deel dit artikel