Categorieën
Carrière

Zeven lessen in vrouwelijk leiderschap

Als directrice van Women First, een initiatief om het aantal vrouwen in CEO functies te stimuleren, heeft Simone Roche onderzoek gedaan naar de belangrijkste adviezen van de vrouwen die aan de top staan. Hieronder tips van de slimste vrouwen hoog op de ladder, die wij voor je vertalen naar haalbare maatstaven voor vrouwelijk leiderschap – go get it girls!

1. Zeg altijd ja – en bedenk later hoe je het gaat doen.

Als vrouw voelen we ons vaak schuldig, houden we onszelf in of voelen we ons comfortabel in de modus die ons klein houdt. Hebben mannen daar last van? Welnee, die trekken meteen een sprint en zien wel hoe ver ze komen. Easyjet CEO Carolyn McCall zegt dat zelfanalyse en twijfel een goed ding kan zijn, maar let op: een gebrek aan zelfvertrouwen kan er toe leiden dat anderen ook geen vertrouwen in je hebben.

Carolyn is een ferme voorstander om de bescheiden mindset van vrouwen te veranderen: “Ik kan” in plaats van “Ik kan het niet, denk ik”. Zeg ja tegen mogelijkheden en ontwikkelingen als ze zich voordoen, ook al lijkt het eng. Vaak zul je versteld staan van je eigen competenties en het positieve resultaat. Risico’s nemen heeft voor Carolyn gewerkt, ze maakte een grote carrière switch van the Guardian Media Group naar Easyjet, ondanks het feit dat ze weinig ervaring had in de reisbranche. Het resultaat? Haar frisse blik heeft de organisatie getransformeerd tot de meest succesvolle budget airline in de UK met hoge winstcijfers.

2. Gebruik je vrouwelijkheid

Vrouwelijk leiderschap is wezenlijk anders dan dat van mannen, betoogt coach Karin Jironet. Dat verschil zouden vrouwen juist moeten onderstrepen, zegt Jeanine Hennis-Plasschaert tegen haar in een interview.

Den Haag VVD-Kamerlid Jeanine Hennis-Plasschaert (37) herinnert zich nog hoe ze als nieuweling binnenkwam bij het Europees Parlement. ‘Ik paste mijn kleding en taalgebruik aan om vooral niet te vrouwelijk te zijn.’ Formeel, terwijl ze van zichzelf meer een flapuit is. ‘Ik probeerde te voldoen aan het plaatje van een door mannen gedicteerde omgeving. Totdat ik doorhad dat ik mezelf alleen maar aan het tegenwerken was.’ Jeanine Hennis-Plasschaert: ‘Neelie Kroes zei ooit tegen mij: onthoud, het grootste kartel is het old boys network. En dat klopt, maar ik zie steeds meer ruimte voor een nieuwe vorm van leiderschap. De tijd van de grote mond, zoals Rita Verdonk en Nina Brink, is voorbij. Oprechte passie en emotionele intelligentie wordt belangrijker.’

#tip: gebruik je vrouwelijke radar, je inlevingsvermogen en emotionele intelligentie om dingen aan te voelen. Een vrouw kan als geen ander aanvoelen wat er in onderlinge relaties speelt en gebruik die gut-feeling om bepaalde zaken te doorbreken, bespreekbaar te maken, dingen uit te leggen. Dan luisteren mannen naar je en waarderen zij je kwaliteiten omdat ze aanvullen op hun competenties. Win/win!

3. Wees volhardend (en ook een beetje ondeugend)

Als er een volhardend is, dan is het Neelie Smit Kroes wel. Waar het media circus over haar viel tijdens een schandaal in de Rotterdamse haven, maakte Neelie Smit Kroes rechtlijnig en snoeihard korte metten met sceptici. The Wall Street Journal noemt haar de meest gevreesde kartel bedwinger ter wereld en het tijdschrift Forbes zette haar als 59e op de lijst van machtigste vrouwen ter wereld. Kroes lijkt totaal niet geïntimideerd door de status van een bedrijf als Microsoft en is volkomen rechtlijnig. ‘Ze gaat niet opzij bij weerstand, ze is er ook niet bang voor,’ zegt Jan Willem van den Braak, directeur van het Brusselse kantoor van ondernemersorganisatie VN-NCW. ‘Misschien apprecieert ze en beetje tegenwerking zelfs.’ Kroes zelf probeert de indruk weg te nemen dat ze geniet van de momenten waarop ze haar macht gebruikt. „Ik sta hier niet voor mijn plezier”, zei ze bij de aankondiging van de laatste boete voor Microsoft. Maar ze straalde erbij. ‘Ze wil iets neerzetten, ze komt ook uit een ondernemersfamilie’, zegt Van den Braak. Anderen schrijven haar doortastende aanpak toe aan haar Rotterdamse achtergrond.

#tip: Zo zie je. Wees volhardend met een beetje humor. Hardwerkende mentaliteit, frisse blik en je niet opzij laten zetten. Houden we van.

4. Onderhoud je relaties.

Het is bekend dat vrouwen beter zijn in relaties onderhouden dan mannen, het zit nu eenmaal in ons DNA. Maar hoe naturel we er ook in zijn, in het zakenleven of als je ondernemend bent, moet je er ook iets uit halen. En dat zit helemaal niet in onze cultuur. Carla Buzasi, global editorial director vam HuffPost Lifestyle en editor-in-chief of The Huffington Post UK, vertelde me hierover, zonder dat het schuldgevoel de kop op steekt. Met een team van 27 redactieleden en meer dan 8.000 bloggers wereldwijd, is het niet te doen om met iedereen persoonlijk contact te houden. Maar Carla maakt tijd, stuurt af en toe een mailtje, spreekt af om een koffietje te gaan drinken of pleegt een snel telefoontje en heeft een serieus netwerk als gevolg. Het spreekwoord gaat: het is niet wat je kent, maar wie je kent. En zo is het.

#Tip: Je relaties onderhouden met mensen waar je op dat moment niets van nodig hebt, werkt juist verfrissend en je bouwt daardoor een band op. Als je alleen maar mensen weet te bereiken wanneer je iets nodig hebt, geeft ze dat een naar gevoel. “Oh, nu heeft ze me nodig punt nl.” Investeer in mensen en vind het leuk om erover te praten wat ze bezig houdt, als is het maar vijf minuten.

5. Samenwerken en delen.

Bij 010 zakenvrouwen netwerk is het de bedoeling dat iedereen met elkaar samenwerkt en af en toe de bal toespeelt. Zonder dat je er iets van terug verwacht. Een ieder heeft een netwerk die je in kunt zetten en waar je elkaar versterkt. Doordat jij mensen aanbeveelt en je expertise deelt, groeit jouw netwerk ook weer en vergroot je je naamsbekendheid en vertrouwen.

#tip: leer in termen van Business Karma te denken -> waar jij je netwerk warm houdt, help je andere mensen verder. Als er in de toekomst nood aan de man is, kun je iemand bellen, die dankbaar is dat jij hem ooit geholpen heeft. Maar bovenal: het voelt goed om iemand te helpen en blij te maken.

6. Groei!

Denk niet te beperkt – zoek mogelijkheden om te groeien! Laat je niet belemmeren door negatieve berichtgeving, houdt jezelf niet klein. Zeker in Amerika zoeken mensen altijd manieren om hun business te laten groeien, beperk jezelf daar niet in. In Nederland zijn we al snel bang om boven het maaiveld uit te steken, maar het is zo zonde. Bedenk eens dat als je bedrijf groeit, je weer andere mensen aan het werk helpt, je bijdraagt aan werkgelegenheid, economische groei en ontwikkeling en ben je een voorbeeld voor jonge mensen. Dus zoek altijd naar mogelijkheden om te groeien. Hoe?

7. Denk groot

Probeer zoveel mogelijk mensen te bereiken en verander. Kies drie dingen uit die je zou willen veranderen in je bedrijf en focus daar dan 21 dagen op. Plaats overall reminders zodat je het niet vergeet binnen het tijdschema en evalueer na 21 dagen. Begin met kleine dingen en breid dat uit naar grotere zaken. Maak er een challenge van en beloon jezelf en je werknemers, mensen worden getriggerd door doelstellingen en beloningen. Wedden dat het je lukt?

Bron: alle interviews te lezen op www.estherkreukniet.nl, NYTimes en Harvard Report Study.

Recente artikels van Esther Kreukniet (Meer lezen)
Deel dit artikel