Menu Sluiten

Waarom jouw persoonlijkheid belangrijk is voor jouw merk

Waarom jouw persoonlijkheid belangrijk is voor jouw merk

Whoop hoop, vanaf vandaag hebben we een nieuwe expert. Kim van The Marketing Factory ontwikkelt sterke/high end merken en social media strategieën voor vrouwelijke ondernemers met een beauty, skincare of fashion business en gaat vanaf nu haar kennis delen met jou!

Het is heel belangrijk dat je de tijd neemt om een merk te ontwikkelen waar jij daadwerkelijk voor staat. Een merk waarmee je jouw doelgroep aanspreekt en waarmee ze graag in contact komen. Wat maakt jouw merk onderscheidend? Je brand personality, ofwel jouw persoonlijkheid!

Jouw persoonlijkheid in je merk

Een merk zonder persoonlijkheid heeft geen gezicht. Mensen willen van nature graag verbinden met andere mensen, niet met robots. Laat daarom je gezicht zien, deel waar je voor staat en hoe je te werk gaat. Jouw (potentiële) klant krijgt zo een beter gevoel en beeld bij jouw merk én hoe het is om met jou te werken. Voorkom een algemene, zakelijke en onpersoonlijke manier van communiceren, maar kies voor een persoonlijke, inspirerende en kwetsbare manier. Dit is meteen de grootste uitdaging. Wat ga ik delen? Waarover? Wat is mijn toegevoegde waarde? Zit men op mij te wachten en waarom?

Persoonlijk heb ik de ambitie en de passie om andere vrouwelijke ondernemers te ‘empoweren’. Deze passie komt terug in mijn werkwijze, de enorme betrokkenheid en drive gedurende de projecten én deel ik tips en adviezen via social media. Daarnaast onderscheid ik me met additionele services als e-books en blogs waarmee ik andere vrouwelijke leiders en ondernemers inspireer en hen help in het verbeteren van hun branding.

Het is belangrijk dat je met jouw volgers deelt wat jij denkt. Dit trekt mensen aan, omdat ze dan begrijpen waar jij voor staat. Als je tegen het fotoshoppen van modellen bent, vertel jouw doelgroep wáárom. Als je een bedrijf hebt gebouwd met enorme vrijheid, zodat je bijvoorbeeld 3 maanden op vakantie kunt, vertel jouw volgers dan hoe je dit doet. Als je jouw eigen visie vertelt, voorkom je saaiheid. Vertel niet wat anderen zeggen, omdat ze het zeggen, vertel jouw eigen verhaal en deel dat met de wereld.

Hoe zorg je dan voor die persoonlijkheid in je merk?

Wist je dat slechts 50% van de mensen advertising vertrouwt? Dat betekent ook dat de helft níét gelooft wat jij zegt. Er is dus werk al aan de winkel voordat je überhaupt je boodschap kunt delen met de wereld!   

Wanneer je ‘persoonlijkheid’ in een formule giet, ziet het er zo uit: 

Persoonlijkheid = wat je zegt en hoe je het zegt + jouw positionering + jouw tone of voice

Gebruik jouw merk en persoonlijkheid om herkenning en vertrouwen op te bouwen tussen jezelf en jouw volgers. Hiervoor zijn een aantal zaken heel belangrijk:

  • Zorg voor een duidelijke eigen visie & principes waar jij voor 100% achter staat.
  • Voer jouw visuele uitstraling & herkenbaarheid consequent en tot in detail door.
  • Spreek in jouw eigen taal: uniek, met verstand van zaken en foutloos.
  • Deel jouw persoonlijke tips en ervaringen over jouw vakgebied.

Maak gebruik van jouw kwetsbaarheid. Iedere ondernemer heeft haar onzekerheden. Deel het  met jouw volgers als je iets spannend vindt. Zo vind ik het zelf heel doodeng om voor de camera te staan, maar ik doe het toch. Ik ben hier ook open over op Instagram, waar ik vertel hoe ik zorg dat ik uit mijn comfortzone stap en hoe ik daarmee omga. Zo inspireer ik andere vrouwen en laat ik mijn persoonlijkheid zien, wat de band met mijn klanten en volgers weer versterkt. Probeer het maar eens, ik weet zeker dat je gauw resultaat ziet!

Persoonlijkheid is dé manier om je te onderscheiden van jouw concurrenten. Het maakt niet uit hoe klein je bent, je moet jouw volgers en/of potentiële klanten laten zien WAAROM ze juist bij jou moeten kopen, ook al hebben concurrenten hun persoonlijkheid niet verwerkt in hun merk. Je mag dan misschien niet de grootste zijn, je kunt op deze manier zeker meer waarde toevoegen dan iemand die groter is of meer budget heeft. 

Deel dit artikel