Menu Sluiten

Numbers: not the whole story

“Jouw resultaten zijn goed maar het kan altijd nog beter.” Knikkend beaam ik dit en ondertussen ben ik snel aan het denken hoe ik het anders kan doen. Hoe vaak geven én krijgen we wel niet kritiek op wat er anders moet of beter kan op ons werk?

Stap dichter bij target

Een paar jaar geleden vind ik op mijn bureau een briefje met een grappige tekening en de tekst: “Dankzij jouw doorzettingsvermogen en creativiteit zijn we weer een stap dichter bij ons target.” Ik glimlach de hele dag, nee, zelfs de hele máánd en dat target hebben we eerder gehaald dan verwacht!

Kijk niet alleen naar dashboards

We zijn een ster in het benoemen wat beter kan. Sturen op alleen cijfers werkt in mijn optiek averechts. Als de strategie bekend is en helder voor iedereen wat zijn/haar rol hierin is waarom moet je dan dagelijks over cijfers praten? Kijk niet alleen naar de harde factoren (zoals dashboards) maar ook naar de zachte factoren zoals intrinsieke motivatie van de medewerkers. Hoe zorg je er als leidinggevende voor dat ze bevlogen blijven?

Oprechte aandacht maakt het verschil, altijd!

Begin ook bij het vieren van successen, hoe klein ze misschien ook zijn. Recentelijk gaf ik een strategie workshop en in kader van verbinding stelde ik de vraag wanneer ze voor laatst een compliment op het werk hebben ontvangen. Het bleef een poos stil.

Laten we elkaar in het hier en nu meer aandacht geven en waarderen voor wat iemand doen want helaas wordt de meeste waardering op begrafenissen uitgesproken en dat is mooi maar is toch mooier als die persoon het nog zelf kan horen?

Oprechte aandacht maakt het verschil, altijd!

Recente artikels van Moniek Van Rheenen-Schreurs (Meer lezen)
Deel dit artikel