Categorieën
Carrière

Hoe je van een potentiële klant een betalende klant maakt


Mijn offertes worden 9 op de 10 keer meteen goedgekeurd. Hoe dit zo gekomen is? Dit is niet vanaf dag één al het geval geweest. Ik heb eerst mijn trackrecord (en nog steeds) moeten opbouwen. Doordat ik duidelijk communiceer waar ik écht goed in ben en voor wie, trek ik mijn ideale klant aan. 80% van mijn klanten komen bij mij terecht via Instagram. Als je mijn Instagram feed bekijkt, dan zie je dat daar een duidelijke strategie en handtekening achter zit. 

Ideale klant

Allereerst omschrijf je je ideale klant. En echt tot in de details. Je beschrijving gaat verder dan een naam voor je ‘ideale klant’ kiezen en wat hij of zij voor een baan of bedrijf heeft. Denk ook aan: leeftijd, leefstijl, welke auto rijdt hij/zij, waar woont hij/zij, wat doet hij/zij naast zijn/haar werk, etc. Maak een compleet profiel en plak er een foto bij om het beeld nog concreter te maken.

Want het gaat erom dat jouw ideale klant zich aangetrokken voelt tot jouw content. Die persoon moet het gevoel hebben dat de content speciaal voor hem/haar geschreven is. En dan is het heel belangrijk dat je weet voor wie je schrijft, tot wie je je richt.

Ik hoor je denken, wat is deze strategie? En hoe realiseer ik dat voor mijn bedrijf?

Social media kanaal

Vervolgens is het belangrijk dat je weet waar je ideale klant zich bevindt (Facebook, LinkedIN, Instagram, Pinterest), niet waar je wilt dat hij of zij zich bevindt. Dit is afhankelijk van jouw business. Werk je B2B dan bevindt jouw klant zich waarschijnlijk meer op LinkedIN. Heb je een fashion of beauty business dan zijn Instagram en Facebook de kanalen voor jou. Ook daarin kan een groot verschil zitten. Ik kies bewust voor Instagram & Facebook voor mijn bedrijf TMF. Hoewel ik een dienstverlenend bedrijf heb, is mijn werk vooral visueel gericht, welke een potentiële klant kan aanspreken. 

Delen

Ik deel ook bewust de projecten, waarvan ik er in de toekomst nog meer van zou willen; waar ik blij van word. Dit zijn doorgaans projecten in de hoek van conceptontwikkeling. Als je eenmaal die ideale klant gevonden hebt en je mag daar een project voor doen, dan gebruik dat project als lead generator voor je volgende project.

Word expert in jouw vak

Daarnaast zorg dat je door je track record als ‘expert’ wordt gezien. Deskundige of expert word je pas na talloze projecten en resultaten. Inmiddels ben ik 9 jaar aan het werk en durf ik NU pas mij een ‘specialist’ te noemen. Maar niet zo maar een specialist, nee want laat mij geen branding ontwikkelen voor een bouwbedrijf of in de B2B sector, dan zeg ik ook heel eerlijk dat ik niet de beste ben voor die opdracht. 

Geef gratis advies

Laatst kreeg ik een mail van een potentiële klant, via via die zich bevond in een 100 % mannelijke sector. Absoluut niet mijn ideale klant, toch heb ik deze potentiële klant uitgebreid GRATIS geadviseerd, over wat hun stappenplan zou moeten zijn, maar vervolgens doorverwezen naar een partner. Ze waren zo ontzettend enthousiast en waardeerden mijn eerlijkheid enorm, dat ze eigenlijk perse met mij wilden werken. Bij deze mannen heb ik een positief beeld achtergelaten en wie weet hebben ze een vrouwelijke partner die actief is in de fashion of beauty en kan ik alsnog iets voor hen betekenen. Of gaan ze een van mijn toekomstige trainingen / masterclasses volgen. 

Richt je op kwaliteit en inhoud

Je weet nooit wat iets je gaat brengen, maar wees eerlijk over wanneer je iemand wel of niet kunt helpen. Mijn missie is om zoveel (vrouwelijke) ondernemers naar een hoger niveau te brengen door middel van een sterke branding en gedegen strategie met toegevoegde waarde en gericht op kwaliteit en inhoud. 

Kortom

Kortom, positioneer jezelf als expert op jouw vakgebied en zorg dat je communicatie gericht is op die ideale klant. Creëer relevante en inspirerende content dit zorgt voor meer vertrouwen en likeability. Wanneer iemand mij dan ook om een offerte vraagt dan hebben ze dus 9/10 keer vooraf al een keuze gemaakt.

Deel dit artikel